Obat Kuat: 25 May to 25 June 2016

title back

Tambah darah, badan kuat, tahan lama, seratus tahun

(Strong medicine: increase blood, strong body, last longer, for one hundred years)

 

25 May until 25 June, 2016

At Krack Studio

Timur Lapangan Minggiran

Yogyakarta

 

The Obat Kuat project is the second chapter of a larger project called Tanah / Impian, which Krack Studio , Yogyakarta, has been working on since 2014. Tanah / Impian explores the history of printed advertising in Yogyakarta and in particular how advertising both reflects and influences way citizens think.

For this exhibition Krack collected and reprinted 100 Obat Kuat advertisements published in Yogyakarta newspapers from 1899 until today. Obat Kuat is a tonic generally understood to increase ‘drive’ in men, although definitions of ‘drive’ and how Obat Kuat products claim to treat it has certainly changed over 100 years.

One of our motivations with this exhibition was to respond to the discussions surrounding sexuality that have been happening in public space in Yogya for the past few months. We are not interested in provoking or polarizing these issues, rather we are interested in contextualizing the discussion.

One thing that is very clear in these advertisements is that our definitions of gender and sexuality are not fixed; they are constantly being renegotiated in relation to the dominant ideologies of the times. Furthermore, from the colonial era until now, there has always been tension between localized understandings of sex and understandings that have come from outside the city. So the recent controversy surrounding sexuality is hardly new; it’s just another chapter in an ongoing story.

www.krackstudio.com

Proyek Obat Kuat adalah versi kedua dari proyek besar yang berjudul Tanah / Impian, yaitu proyek yang telah dikerjakan Krack Studio sejak tahun 2014. Tanah/Impian mengeksplorasi sejarah periklanan di Yogyakarta, dan bagaimana periklanan tercermin dan mempengaruhi cara pikir masyarakat Yogyakarta.

Untuk pameran Obat Kuat, Krack mengumpulkan dan menyablon seratus iklan Obat Kuat, yang diterbitkan dalam surat kabar Yogyakarta sejak tahun 1899 hingga hari ini. Salah satu motivasi kami mengadakan pameran ini adalah untuk merespon diskusi tentang seksualitas yang saat ini banyak muncul di ruang-ruang publik di Yogya. Kami tidak tertarik untuk memprovokasi bahkan mempolarisasi isu-isu tersebut, namun lebih tertarik untuk mengkontekstasikannya.

Yang jelas dalam iklan-iklan tersebut adalah bahwa pengertian gender dan seksualitas tidaklah pasti; pengertianya selalu berada dalam proses negosiasi dengan ideologi dominan di setiap era. Selain itu, sejak jaman kolonial sampai sekarang, selalu ada ketegangan antara pengetahuan seksualitas lokal dan pengetahuan-pengetahuan dari luar yang datang ke Jogja. Jadi kontroversi yang saat ini sedang kita alami bukanlah hal baru, dan hanyalah bab-bab baru dalam sebuah cerita yang terus berlangsung.

www.krackstudio.com

 

IMG_0152 IMG_0162 IMG_0165 IMG_0182 IMG_0191 IMG_0202

IMG_0172+ IMG_0156 +  IMG_0216 IMG_0220 IMG_0224 IMG_0231 IMG_0238  IMG_0243 IMG_0258 IMG_300



Comments are closed.